MOSHAZAT
[ moshazard@hotmail.com | www.moshazat.tk ]

Tuesday, September 16, 2008

Microsoft - The Mojave Experiment


Experimen Mojave adalah satu strategi pemasaran oleh Microsoft untuk sistem operasi Windows Vista. Setiap peserta eksperimen ini akan ditanya mengenai persepsi mereka terhadap Windows Vista (tidak pernah menggunakan Vista), dan kemudian mereka akan diberi demo sistem operasi terbaru Microsoft yang bernama "Mojave". Eksperimen Mojave dikendalikan oleh jurujual yang terlatih dan tiada antara peserta eksperimen itu pernah menggunakan Vista. Selepas tamat sesi eksperimen, barulah peserta diberitahu bahawa "Mojave" itu adalah "Vista". Sebelum sesi eksperimen bermula, peserta memberi rating purata 4.4/10 kepada Vista, namun selepas eksperimen peserta memberi rating purata 8/10 kepada "Mojave". Motif eksperimen ini adalah untuk menggalakkan pengguna membuat penilaian sendiri, daripada hanya menerima persepsi negatif tentang Windows Vista.

Eksperimen ini dilakukan untuk mengelakkan pengguna membuat persepsi buruk seterusnya tidak membuat pertimbangan berat sebelah dan menilai Windows Vista hanya selepas mencubanya sendiri berbanding dengan hanya mendengar desas desus keburukannya semata2. Mojave Desert di US pada pandangan mata adalah seperti padang pasir biasa, yang pada biasanya dianggap panas dan kering, namun jika betul2 berpijak di padang pasir Mojave, ia sebenarnya padang pasir yang sangat sejuk.

Namun eksperimen ini dikritik kerana pengguna tidak diberi peluang merasai sesi pemasangan installasi dan menghadapi masalah yang biasa ditimbulkan Vista seperti kos lesen aplikasi yang mahal, serta tidak diberi peluang mencuba apa2 mesin seperti mesin pencetak atau scanner. Malah mereka tidak diberi peluang menilai kesesuaian perkakasan lama dengan Vista.

Namun begitu, eksperimen ini membuktikan bahawa tidak harus membuat penilaian terhadap sesuatu perkara sebelum kita sendiri merasainya dahulu. Tapi apa yang Mosh perasan, Microsoft hanya dapat hasilkan versi Windows yang stabil hanya pada Windows yang mempunya nombor versi yang ganjil sahaja, seperti Windows 3, Windows 5 dan mungkin Windows 7 yang akan datang. Windows 3 yang Mosh maksudkan ialah Windows 98, manakala Windows 5 pula ialah Windows XP ;) Mungkin mereka ingin mencuba market dan mendapat maklum balas, dan kemudia barulah membina operating sistem yang lebih stabil. Namun begitu, Don't judge the book by its cover, there is more than meets the eye ;)