MOSHAZAT
[ moshazard@hotmail.com | www.moshazat.tk ]

Tuesday, September 16, 2008

Sumber Terbuka - Partition Editor

Salam,
Satu masa dulu, membuat partition pada hard disk adalah sesuatu yang sangat asing dan sudah tentu perkara yang paling serius dan menakutkan kalau Mosh nak buat sendiri. Masa tu, selalu dengar ada mitos2 mengatakan kalau nak buat partition baru kena format hard disk sepenuhnya, itu dah cukup membuatkan Mosh menjauhkan diri daripada mencuba untuk belajar buat2 partition ni sebab Mosh memang sayang data2 yang ada dalam laptop Mosh :p Yerla mana tidaknya, segala-gala berkaitan dengan Macromedia Flash, Dreamweaver dan Photoshop, macam2 lagi la yang Mosh belajar sendiri ada dalam hd tu,bukan senang nak belajar sumer tu dengan sendiri. Jadi selama setahun Mosh bersama laptop Mosh memendam perasaan untuk mencuba membuat partition sendiri...

Screenshot : GParted Sebenarnya, secara praktikal, kita tidak semestinya perlu format hard disk kita untuk buat partition baru. Ideanya ialah sistem hard disk akan membuat partition baru dari kanan ke kiri. Jadi jika kita dapat kosongkan bahagian kanan partition dengan menggunakan defragment tools (Start>Programs>Accessories>System Tools>Disk Defragmenter), kita sudah boleh mula membuat partition baru. Jika kita lihat pada defragment tools, ada region yang unremovable yang diwarnakan hijau, itu tidak perlu dirisaukan, ini kerana ia adalah virtual memori sahaja. Jika ia musnah ketika dalam proses membuat partition, ia akan dibina semula.
Screenshot : GParted
















Mosh boleh mencadangkan 2 partition editor yang boleh digunakan untuk membuat partition baru iaitu GParted dan Parted Magic. Kedua-duanya adalah perisian percuma dan sumber terbuka.Percaya atau tidak, sekarang mengubah komposisi partition hard disk laptop Mosh dah macam satu permainan untuk Mosh. Ini kerana antara yang menghalang Mosh dari membuat partition baru adalah kerana Mosh tiada external storage yang lain untuk backup data2 hd Mosh :p Namun pada satu hari tu, selepas membuat research sendiri, Mosh terus melakukan eksperimen membuat partition tanpa melakukan apa2 backup, apa yang mengejutkan Mosh, percubaan itu berjaya! Percubaan pertama berisiko tinggi yang berjaya;) haha.. Kemudian tanpa membuang masa Mosh terus pasang Ubuntu Live CD dan install Ubuntu untuk membuat dual boot. Pengalaman mengambil risiko itu membuatkan Mosh rasa selesa untuk membuat percubaan yang lain. Dan penggunaan GParted dan Parted Magic adalah selamat dan memuaskan hati ;) Entri ini adalah pengenalan kepada partition editor, dan insyaAllah pada masa akan datang Mosh akan cuba membuat entri tutorial tentang cara menggunakan aplikasi ini dan langkah2 untuk membuat partition baru ;)


Korang boleh dapatkan aplikasi partition2 editor ini disini >>
GParted :
http://gparted.sourceforge.net/
Parted Magic : http://partedmagic.com



There is nothing wrong to take a risk, but make sure it is a calculated risk ;) think about it