MOSHAZAT
[ moshazard@hotmail.com | moshazat.blogspot.com ]

Saturday, October 25, 2008

ZonKomplish: Ubuntu - Misi Cari,Muaturun,Convert,Ubah media.

Salam,
Rasanya sudah beberapa kali di antara kawan-kawan Mosh yang bertanya bagaimana nak muat turun video di Youtube, atau mana nak cari lagu, dan selalunya tempat pertama yang Mosh pergi ialah Youtube ;) Di dalam entri kali ini Mosh akan terangkan langkah-langkah menyelesaikan satu misi untuk mencari,memuaturun,convert dan ubah media, dan kali ini Mosh sempurnakan misi ini dengan menggunakan Ubuntu dan aplikasi-aplikasinya ;) Antara aplikasi yang Mosh akan gunakan di dalam Ubuntu ialah Web browser- Songbird yang dilengkapi addon FlashGot, pengubah format media- MediaCoder,dan aplikasi edit audio- Audacity.

Jadi misinya ialah Mosh perlu mencari sebuah lagu. Tetapi Mosh menggunakan alternatif untuk cari media di Youtube, walaupun hasil kualiti media adalah kurang,namun objektif disini adalah untuk membincangkan praktikaliti menyelesaikan misi ini. Seterusnya, selepas berjaya menjumpai media yang sesuai, terdapat masalah di mana di awal video itu terdapat bahagian video yang tidak dimahukan dan mahu dipotong di awal video itu. Jadi kita mulakan menyelesaikan masalah ini.
1.Langkah pertama, buka aplikasi pelayar internet kegemaran anda. Mosh akan menggunakan pelayar internet Songbird kerana ia adalah pelayar web kegemaran Mosh dan ia adalah saudara mara Mozilla dan mempunyai addon FlashGot untuk download media Flash Video. Jika tiada pelayar internet yang mempuyai addon sedemikian,flash video di Youtube juga boleh di download di http://keepvid.com/ . Kembali ke Songbird, pergi ke laman web Youtube dan search media yang anda mahu. Selepas menjumpai media yang dimahukan, masuk ke dalam web video Youtube itu.


2.Ketika di dalam web video tersebut,jika lihat di statusbar,terdapat satu icon yang menunjukkan FlashGot telah berjaya mengesan satu Flash Video di dalam web itu.Kemudian klik ikon tersebut untuk muaturun Flash Video tersebut. Kemudian satu tetingkap pelayar akan muncul dan pilih direktori dan letakkan nama folder untuk menyimpan Flash Video tersebut, dan klik "OPEN". Seterusnya satu tetingkap addon FlashGot Aria akan muncul dan menunjukkan Flash Video tersebut sedang dimuaturun dan video itu akan dinamakan sebagai get_video. Selepas selesai muaturun,buka folder tempat video itu disimpan dan rename-kan ia daripada get_video tadi kepada nama yang dimahukan dan disertakan dengan extension .flv; namavideo.flv. Selepas itu, dengan menggunakan aplikasi Mediacoder yang dibantu program Wine, anda boleh menukar video tadi kepada mp3