MOSHAZAT
[ moshazard@hotmail.com | moshazat.blogspot.com ]

Tuesday, March 24, 2009

Video : Asas Membuat Animasi Menggunakan GIMP

Salam,

GIMP merupakan salah satu perisian mengubah tukar imej antara yang terbaik boleh diperolehi secara percuma untuk sistem operasi Linux dan Windows. Namun, mungkin ada pengguna baru linux yang tidak mengetahui cara menggunakan GIMP ini secara sepenuhnya. Kali ini zK membawakan video asas menghasilkan imej animasi gif, bagi mendedahkan cara asas penggunaan GIMP dalam menghasilkan imej yang mempunyai multi frame dan berubah.

Kami daripada pihak zK berharap agar video pengajaran ini dapat memberi kebaikan dan membuka mata pembaca dan pengguna teknologi di luar sana akan kebolehan perisian GIMP ini. Ini adalah hanya perkara asas dan ia dilihat mempunyai potensi untuk dikembangkan penggunaanya.
Ini adalah nota penting berkaitan dengan video di atas ;

1. Setiap layer akan menjadi frame selepas image yang dihasilkan di save. Jadi apabila ingin menghasilkan frame baru, layer akan memberi fungsi frame.

2. Simpan image yang dihasilkan dalam format GIF (.gif). Ini adalah kerana ia adalah salah satu format imejan yang menyokong imej yang mempunyai multi frame dan fungsi animasi. Selepas klik "Save", pilih "Save as animation". Ini membolehkan setiap layer ditukar menjadi frame dan menjadikan imej tersebut beranimasi.

Selamat berjaya dan mencuba :D