MOSHAZAT
[ moshazard@hotmail.com | moshazat.blogspot.com ]

Wednesday, February 3, 2010

Video Youtube kepada Mp3

Setiap hari, kemungkinan besar apabila kita mendapat tahu atau dicadangkan oleh kawan kita tentang lagu baru, ada yang pasti akan menghantar kepada kita alamat video daripada Youtube, dan sudah tentu apabila kita tertarik dengan lagu itu, kita menghadapi kesukaran untuk mencari format mp3 lagu itu. Daripada kita terus mendownload video Youtube lagu tersebut dalam format .flv, kini terdapat lagi satu alternatif yang lebih pantas untuk memuat turun lagu tersebut terus kepada format Mp3. Semuanya tersedia di dalam laman web "Youtube to Mp3 Converter" (http://www.video2mp3.net/).


Langkah penggunaannya cukup mudah,
1. Salin (copy) alamat laman video Youtube yang ingin anda jadikan Mp3 itu.
2. Tampal (paste) alamat laman video Youtube tu dalam ruangan yang disediakan.
3. Kemudian pilih kualiti audio yang ingin dimuat turun, makin tinggi kualiti, makin lama 'webware' ini memproses lagu anda.
4. Selesai semua dan berpuas hati, klik butang convert di sebelah ruangan URL itu untuk mulakan proses. Dalam beberapa saat ia akan membuka laman baru, dan ia akan sediakan perangkai yang akan memuat turun lagu daripada Youtube itu. Klik 'Download MP3'.

Ini adalah teknologi yang dipanggil Webware, iaitu berasaskan Web 2.0, evolusi penggunaan web sebagai aplikasi dalam talian, yang tidak memerlukan pengguna memuat turun (download) dan pasang (install) aplikasi dalam komputer. Mudah.