MOSHAZAT
[ moshazard@hotmail.com | moshazat.blogspot.com ]

Sunday, February 7, 2010

Youtube: Video Mula Sendiri

Kemungkinan ada diantara korang merupakan pengguna Myspace, atau penulis blog atau setidaknya memiliki laman web sendiri. Jika benar, tentu korang pernah mencuba untuk meletakkan elemen hiburan seperti lagu atau video untuk menarik perhatian pelawat ke laman web korang. Kebanyakan masa pula mungkin korang fikirkan tentang tingkah laku pelawat kita, dan tentu ada yang terfikir, tentu tak boleh harapkan pelawat itu hendak menekan butang 'Play' video atau lagu yang korang letak, kalau ya pun itu bermakna pelawat itu menghiburkan diri mereka sendiri. Sebab ada kalanya kita terfikir untuk hiburkan pelawat yang sudi melawat ke laman web yang kita buat. Kemungkinan ini adalah alternatif hiburan yang terbaik; memainkan video atau lagu daripada Youtube secara sendiri/auto.

Langkah yang perlu dilakukan adalah mudah sahaja;

1. Pergi ke laman video Youtube yang ingin diletakkan di dalam web korang.

2.Kemudian salin kod daripada ruangan 'Embed' yang kemudian akan ditampal (paste) ke dalam laman web yang korang mahu video itu dimainkan. Kod ini tidak akan menjadikan video yang diletakkan di dalam laman web korang itu mula secara auto.
contoh kod 'Embed' Youtube:



3. Kemudian, dalam kod tersebut, cuba perhatikan alamat video yang terdapat didalam kod tu, terdapat 2. Iaitu; http://www.youtube.com/v/fHQy23KONzw&hl=en_US&fs=1&

4. Untuk menjadikan video yang korang letak dapat dimainkan secara sendiri, di setiap kedua-dua hujung alamat video youtube tu, korang kena tambah kod "&autoplay=1"
contoh: http://www.youtube.com/v/fHQy23KONzw&hl=en_US&fs=1&autoplay=1

Pastikan di dalam kod video Youtube yang korang mahu letakkan tu, kedua-dua alamat video itu ditambah kod tambahan 'autoplay' tu. Jadi itu saja, selamat berhibur :D